C. D. Zeletin – Omagiu 70

C. D. Zeletin – Omagiu 70
Cu prilejul împlinirii unei vârste deosebite, am bucuria de a scrie despre un om care reprezintă cu adevărat un etalon pentru cultura solidă, care îndeplineşte toate datele intelectualului, nesupus canoanelor modelor literar – culturale ori ale intereselor asumat politice. Mai corect spus, mă voi referi indirect la domnia sa, având drept ajutor un volum omagial, dedicat lui C.D. Zeletin de către Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Bacău şi Centrul Internaţional de Cultură şi Arte „George Apostu” Bacău, gest posibil şi datorită unor organizaţii ce au sprijinit financiar apariţia în condiţii optime a acestei cărţi.
Prin urmare, eforturile culturale ale lui C.D. Zeletin, fireşte, reuşitele acestuia, sunt surprinse într-un mod inteligent de cei care au „scotocit” prin arhivele domniei sale. Într-o manieră cât se poate de fericită, autorii acestui volum nu au complicat în vreun fel prea pretenţios materialul luat în consideraţie şi au ordonat textele ţinând cont exclusiv de factorul cronologic. Deşi ar putea să apară unui cititor neatent drept uşor neunitară, cartea se constituie până la urmă, tocmai datorită acestui posibil inconvenient, într-o mărturie caldă şi la obiect care scoate în evidenţă datele de substanţă ale cărturarului.
Îmi este într-adevăr foarte greu în a mă hotărî despre ce să vorbesc mai întâi, aşa încât pe primul loc se va afla când intelectualul rasat C.D. Zeletin, când materialul cărţii apărute.
Din dorinţa de rigoare, pentru încă câteva rânduri voi menţiona câteva aspecte ce ţin mai mult de forma cărţii. După „Nota asupra ediţiei” semnată de Constantin Donea, urmează un curriculum vitae impresionant care se poate transforma într-un instrument activ de orientare pentru cititorul care nu este obişnuit cu numele C.D. Zeletin. Imediat acestuia, urmează un mic sector al „părerilor critice”, care adună nume impresionante pentru spaţiul cultural românesc. De altfel, multe dintre ele se vor regăsi de-a lungul „Crestomaţiei”, acolo unde, scrisorile de la şi dinspre C.D. Zeletin, alături de cronici ori recenzii, alcătuiesc împreună un metaroman al cărui personaj principal este fără doar şi poate omul care a excelat atât în spaţiul literelor cât şi în cel strict profesional. Ultimele pagini sunt rezervate fotografiilor care atestă la rândul lor diferite afinităţi. Nu cred că este acum momentul de a reface traseul cultural al lui C.D. Zeletin, dar ţin să atrag atenţia asupra unui fenomen rar pentru spaţiul actual, marcat de tarele unei societăţi aflate în permanenţă în căutarea miraculosului. În mod clar, l-aş situa pe C.D. Zeletin în categoria celor care şi-au căutat drumul, care au avut răbdarea şi tăria de caracter de a ocoli mirajul succesului imediat. Atât cărţile proprii, cât şi cele care l-au avut drept coordonator nu s-au bucurat în imediat de un „succes de piaţă”. Slavă Domnului, C.D. Zeletin nu a fost pentru niciun moment un „nume de succes”. Nu vreau ca textul pe care îl scriu să fie un „laudatio” dus către extrem dar nici nu pot să ocolesc aceste date ce se înscriu în firescul personalităţii domniei sale. Cât de mult mai contează pentru publicul de astăzi cine semnează prefaţa ori cine realizează traducerea ? În urma publicării „barometrului cultural”, cred că asemenea întrebări stârnesc zâmbete justificate. Activitatea prodigioasă (scuzaţi cuvântul care aparţine altor „vremi” !) a domniei sale mărturiseşte o construcţie de tip enciclopedic care vine să completeze acea linie fericită a unor nume precum George Enescu, George Emil Palade, Constantin Brâncuşi, etc. Ştiu, alăturarea numelui său acestei serii cu totul de excepţie ar putea stârni unora zâmbetul dar îmi declar răspicat preţuirea pentru un om care a trudit aproape la limita inimaginabilului pe două „fronturi” clar distincte cu rezultate dintre cele mai speciale. Nu îmi permit şi poate nici nu ar fi acum rostul de a menţiona toate distincţiile de care s-a bucurat, toate volumule la apariţiile cărora a fost „vinovatul” principal.
Dincolo de acestea, va rămâne pentru mult timp un orizont înspre care ne trimite autorul unor traduceri în spiritul textelor, un spaţiu al dorinţei de echilibru şi armonie în care principiile valorilor clasice să întâlnească oportun exuberanţa celui care trăieşte din actul studiului.
Concret, materialul cărţii, aşa cum am afirmat deja, adună scrisori (în marea lor majoritate între Perpesicius şi C. D. Zeletin), cronici, recenzii şi interviuri. Odată cu lectura, multe sunt paginile pe care le-am reţinut, la al căror conţinut aş fi rămas pentru comentarii mai mult timp. Cu greu voi trece peste suita încurajărilor lui Perpessicius şi ale lui Tudor Vianu care întrevăzuseră în tânărul C. D. Zeletin o mare promisiune ori peste diferitele aspecte legate strict de mediul social, în care oameni de o moralitate îndoielnică aveau puterea de a lua decizii, adesea dintre cele mai bizare. Toate acestea sunt lizibile pentru ochiul atent, odată cu parcurgerea scrisorilor. Mult mai importante sunt însă rândurile de fond, precum materialul lui A. E. Baconsky – „Sonete de Michelangelo în traducerea lui C. D. Zeletin” ori cele scrise de Al. Philippide (într-o însemnare din 1967), Radu Cârneci („Lirica transparenţei”, „Marele florilegiu”), Valeriu Cristea („Respiro în amonte”), etc. Alături de multe altele, excelente şi ideile din interviurile luate de către Sergiu Adam, Alice Ţuculescu, George Bălăiţă (unul dintre ele nuanţând aspecte filosofice ale condiţiei intelectualului).
Lectura cărţii este generatoare de informaţie preţioasă iar „personalitatea poliedrică” a lui C. D. Zeletin ar putea foarte bine să garanteze principii în efortul reîntregit de a justifica nevoia de echilibru valoric. Într-un final, o apariţie sub forma unui omagiu la cei 70 de ani ce se împlinesc în aprilie. Personal, rămân în aşteptarea volumului despre principesa Elena Bibescu, iar, până atunci, îmi permit să urez un simplu dar sincer „Mulţi ani !”.
Marius Manta
Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s