Mircea Radu Iacoban – “Gradina lui Dumnezeu ”

Mircea Radu Iacoban – “Gradina lui Dumnezeu ”
Nu cu mult timp în urma atrageam atentia asupra aparitiei volumului de proza scurta semnat de Bogdan Ulmu “Proze traite… proze auzite”. Iata ca si de data aceasta ma opresc la o mica culegere ce aduna î n paginile sale momente de via ta. Formula primului volum este întru totul “ câstigatoare ” si în cazul cartii lui Mircea Radu Iacoban – “Gr adina lui Dumnzeu ”. Cartea este subintitulata “ amintirile unui editor ” si apare sub sigla Editurii Pallas . Din argumentul ce prefateaza textele aflam ca, în ciuda unei vieti culturale complexe apropiata de mai multe forme de expresie, spatiul amintirilor va fi construit pornind tot de la perioada în care autorul a ocupat functia de conducere la Editura Junimea . Volumul de fata are de altfel toate premisele unei reusite : momentele de retrospectie sunt asezate în episoade fara nici o legatura dar care surprind la limita esentialul unei situatii de viata.
Titlurile textelor functioneaza mai degraba ca o subliniere în text facilitând în acest fel o lectura vie, netrecuta prin “mofturi” stilistice. De altfel, urmarind maniera în care sunt formate, asistam în buna masura la aceleasi efecte pe care mizeaza si revista literara sau poate chiar cotidianul. De obicei sunt alaturate cuvinte care într -o pagina de literatura cu greu si -ar fi îngemanat prezenta dar care propun fie grotescul unei situatii, fie o nuanta de ( auto )ironie.
Nici umorul acestor situatii, nici felul în care sunt prezentate frânturile de viata nu pot conduce catre vreo posibilitate de ierarhizare a episoadelor; ramâne la latitudinea cititorului sa gaseasca diferite puncte de tangenta fie cu propriile asteptari, fie cu momente care sa faciliteze propria -i pierdere în tarâmul amintirilor. Experientele hazlii sunt în mare masura simple fapte de viata dar care, dintr -o perspectiva gasita de Mircea Radu Iacoban, capata valoare de unicat. Am sa transcriu titlurile unor texte care mi-au atras atentia : “ ai carte, n – ai parte ! ”, “Preda, Iliescu si… sobolanii ”, “coloana infinitului cu stea în frunte ”, “rata tii urbei ”, “ întâlnire ratata ”, “contrafaceri de doi bani”. Totu si, dincolo de notele explicit ironice, autorul pare ca îsi mascheaza în text “of”-ul omului sensibil la frumos care nu poate “ sa înteleaga” toate caracterele. Pâna la urma, cartea de fata, reasaza în buna masura, lucrurile în matca lor fireasca tragând la rândul ei (oare pentru a c âta oara ?) semnalul de alarma într -o lume care asista la propria – i prabusire morala.Punctul de referinta îl constituie tot valorile clasice universale impuse de un bunul simt al formelor ori nuantelor. Un mic exemplu va retrasa coordonatele unei posibile matrici valorice : “ Concert simfonic la Toronto. Sala, hiper – moderna, asemenea unei farfurii zburatoare, primeste 3000 de melomani. Parfumuri frantuzesti. Barbatii, cu papion, femeile, în rochii de seara. Dirijoarea e din USA. Violonista, din Anglia. La pian, un pusti – fenomen, din Brazilia. De cântat, s – a cântat tot Ceaikovski, tot Rahmaninov… ”
Desi departe de a fi ermetice, dupa cum am aratat deja la început, paginile în atentie presupun în subsidiar nevoia imediata a unei atitudini. Cartea nu trimite decât post factum la Decalog iar o lectura asumata ar trebui sa creeze si în imaginarul cititorului texte asemanatoare.
Invitatia la lectura e de la sine înteleasa mai ales ca si Mircea Radu Iacoban face figura unui Ulise contemporan : “ Tuturor celor care ma întreaba cum e viata prin cele Americi, le raspund invariabil : <<e bine si pe -acolo>>”.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s