Nicolae Mihai – Antologia lupului de pripas

Nicolae Mihai – Antologia lupului de pripas
Curând, undeva catre sfârsitul lunii iunie, poetul Nicolae Mihai va retine atentia cititorului de poezie cu ultimul sau volum, intitulat „Clopote în exil”, volum ce va aparea la Editura „Casa Scriitorilor”.
Aflat cu mult înainte la vremea maturitatii poetice, autorul îsi aduna în antologia de fata o buna parte din reusitele sale. Criteriile selectiei nu sunt neaparat explicite ci urmaresc sa marturiseasca întru adevar coordonatele unui suflu cu totul aparte, cu greu încadrabil în orice dogmatism liric. Asa ca, as putea afirma linistit: Nicolae Mihai nu apartine vreunui „ism” claustrant; mai degraba esenta sa tine de tot ceea ce e firesc dar greu sesizabil pentru cei care nu au vocatia detaliului. Versul sau nuanteaza catre infinitezimal doua-trei stari definitorii pentru exilul pe care ni-l propune. Nostalgia îmbraca diferite accepte si conduce lectura catre puncte terminus: bratele parintesti ale Dumnezeului (de) regasit, locurile copilariei, îmbratisarea femeii iubite. Peste toate, viziune usor panteista, natura pare a fi singura ce are forta de a pastra acel „bulgare de foc” care sa faca legatura cu Absolutul. Revin, poezia lui Nicolae Mihai nu acapareaza substantive tema, generalizante, ci tinteste sa arate acele elemente ale sacrului ce de multe ori dau sens însasi vietii. Si asta e posibil tocmai datorita gesturilor verbale simple dar hotarâte. Metafora din titlu cât si coperta cartii joaca un mic renghi cititorului neatent. Eul liric nu este nici pe departe în voia sortii ci treptat îsi constientizeaza propria-i conditie. Astfel, precum într-un proces de inversare al polilor, „exilul” devine o stare de normal. Aria semantica a cuvântului este complexa deoarece îsi conduce cititorul atât catre ideea de suprafata, loc, cât mai ales catre lacustre spirituale. Astfel, poezia împrumuta din sonoritatile grave ale sonurilor bisericesti care vestesc apropierea adevarului. Paradoxal, interesant este tocmai faptul ca, desi (auto)exilat, formele lirice ale adresarii reclama în imediat auditoriul. Nicolae Mihai se confeseaza, se destainuie din acea nevoie de pretuire sincera a celui ce i-a facut imposibila existenta în efemer. Pentru acesta aduce marturia unei lumi cu totul speciale, diafane, eterice, conectata continuu la Cuvântul dintâi.
Urmas demn a lui Thomas Morus, poetul îsi construieste în maniera romantica spatiul utopiei prin recursul la memorie, la „timpul contemplat”: “ma iau dupa steaua ce cade / si stârneste ratele salbatice / de prin cotloane / dupa râma ce intra cu capul vorbitor / în amintirile mele fara nici un drept / de recurs”. („Absenta întoarsa cu fata spre mine”) Actul contemplarii se rostuieste mereu la ceas de seara, la momentul amurgului, atunci când „bate întunericul pe la toate portile” iar „iarna cu par de lup” provoaca „tristetea unei frunze / vindecându-mi toate ranile”. Imaginile vizuale sunt indicatorii excursului ontologic, surprinzând prin acuratete si inedit: „umbra pasarii”, „rasaritul printre salcâmii asediati”, „ratacitele cirezi”, „ceata cazuta în uitare” (usor fortat). Registrul auditiv este dominat de o liniste fireasca, neapasatoare. Sintagmele întrebuintate asigura continuitatea acelorasi sentimente: “umblati încet”, „se aude blândetea”, „începusem sa tac si sa ascult tristetea unei frunze”, „asculti mormaitul sufletului”, „vorbele nu mai pot clinti / nici macar firul de iarba”, „întrebare acoperita cu mâinile”, etc. Unul dintre putinele texte în care auditivul întâlneste direct vizualul este „Se mai poate”; aici este recompus un tarâm-metafora: „Se mai poate / aprinde / o claie de fân / cu cântecul / unui greier”. Printre toate, si o bacoviana: “Masor linistea / pe toate partile cu muchia palmei / si întreb cât poate sa mai fie // mult prea înalta o aranjez / pe pervazul ferestrei / o scutur o data si înca o data / dar nimeni nu stie daca // acest lucru înseamna bucurie / ori poate umbra dureros împrastiata”. („Liniste solitara”) Conditia poetului este analizata prin intermediul a mai multor texte precum „Cu putin noroc”, „Capcane pentru ploi”, „Singur”, „Absenta întoarsa cu fata spre mine”, etc. Exilul este fara îndoiala drumul interzis dar organic asumat: “du-ma domnule pe sensul interzis / trece-mi în cont si aceasta / ultima întâmplare” („Noapte cazuta spre inima mea”).
Cert este ca volumul reclama reusita prin caracterul constant al perspectivei, cele câteva volume ce au anticipat aparitia acestei antologii exersând continuu asupra senzitivului. „Substantialitatea” versului este completata fericit cu o prefata de Ion Tudor Iovian ce asaza actul lecturii trasând caracteristicile poeziei lui Nicoale Mihai. Volumul este totodata divizat în doua parti cuprinzatoare, „Singur împotriva întrebarilor”, „Insomnii razvratite”, urmate de o serie de douasprezece texte inedite. Cuprinzatorul demers critic semnat de Ion Tudor Iovian este completat prin voia autorului de alte saisprezece scurte referinte critice – Vlad Sorianu, Victor Cublesan, Dan Bogdan Hanu, Alex Stefanescu, Marius Manta, Gheorghe Iorga, Constantin Dram, Petre Isachi, Petre Scutelnicu, Ion Machidon, Mihaela Ursa, Ioan Enea Moldovan, Ovidiu Genaru, Ioan Lazar, Ion Davideanu, Eugen Budau (am transcris numele în ordinea aparitiei în volum).
Îmi voi permite ca la finalul acestei succinte prezentari sa transcriu un poem întreg, catalizator al universului ce poarta semnatura lui Nicolae Mihai: „Ti-am asezat înserarea / în brate si câinii / amurgului / o latra ca pe o hoata // fara astâmpar ispititoarele / zvonuri îti vor taia calea // o, mi-ai spus, de-as putea / închide ochii cu atâtea / pasari / mâzgâlind aerul / lasând în urma lor / drumuri cu suflete goale” („Exil în penumbra”).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s