Vasile Sevastre Ghican – Cratere cu lacrimi

Vasile Sevastre Ghican – Cratere cu lacrimi
Actul critic submineaza din pacate în majoritatea cazurilor intentia poetului, primul sau gând nereusind sa se impuna, obosind printre zbateri bizare ce înflacareaza placeri trucate ale rostirii.
În cazul volumului “ Cratere cu lacrimi ”, semnat de Vasile Sevastre Ghican, posibila alunecare în desuet este interzisa de modul direct în care poetul gaseste sa îsi construiasca o lume atent imaginata, lume ale carei limite congratuleaza propriile asteptari desenând astfel conturul spiritual al celui ce vâneaza cu ajutorul cuvintelor. Circumscrisa de un altfel de normal, rostirea nu este tensionata ci, dimpotriva, stabileste un tempo larg, asociind în acest fel spatiului creat întelegerea ultimelor esente. Efortul creator indica prin urmare certitudinile unei maturitati poetice. Placerea ludicului este dozata cu atentie, Vasile Sevastre Ghican dând importanta cuvenita propriilor pasi. Asumata organic, poezia volumului te învata ca fiecare lume îsi are rostul sau iar ezitarile fiecareia pot reuni experiente umane. Limbajul poetic este atent construit, nefacându – se rabat cuvintelor simple ce folosite in registre diferite provoaca metatextul. Ceremonia gestualului este de banuit în spatele unui ton reflexiv ce îmbraca câteodata haina elegiacului. Interesant în propria lui devenire, versul strabate lumea tonurilor calde si face reverente în fata certitudinilor ultime.
Formal, “Cratere cu lacrimi” se deschide arghezian cu un testament lasat fiului, viitor purtator al traditiei: “…toate gândurile mele / Sunt herghelii mereu neîmblânzite / […] / De vei dori tu fiule sa-i mâni / Un cer întreg de crini îti va cinsti cararea / Cu tot ce-i sfânt – mirifice gradini / Pe bratele-ti senine cum e marea. // Furtuni de vor veni sa nu te-ncrunti, / Sunt legile stramosilor divine; / Sunt marturii pietrificate-n munti / Ce se întorc din veacuri, catre tine !” ( Legile stramosilor divine ) Problematica conditiei poetului este reluata de mai multe ori de – a lungul cartii stabilind o triada de nezdruncinat : poet -vers- Dumnezeu. Inima este condamnata în fata verticalitatii metafizicului si asta deoarece “Iarba voi fi / dar fericit / sa vestesc / omenirii / sosirea / acestei primaveri. // Slava ei / puterea celor învinsi / de a învia / în inima Domnului !” ( Inima unui vesnic pacat ) Si spovedania lui Ghican pare a scurta distantele catre esenta, catre mult prea nefirescul lumii de azi: “Doamne ridica si Tu / de sacul meu cu lacrimi; / Când merg / nor de priviri las în urma; / O mie de tristeti / si toate trag la mine / ca la ele acasa; / Ultima data / L-am vazut pe Dumnezeu / spovedind o muza de-a mea !” ( Spovedanie ) Aceea si atitudine grava este figurata si în Otrava si destin . Destinul este însa îndragostit de jocul farselor si nu da ragaz autoregasirii.
Un alt capitol semnificativ al cartii este dat de eterna opozitie dintre spatiul virtual al ideilor si carnalitatea unei lumi obosite, sugrumate în propria neputinta: “În fiecare zori / sunt fericit sa dau un telefon / padurii de mesteacan; / Ce patima adânca / sa nu afli nimic / din marile ei secrete / astfel ca un rege / al unor triburi / ce devora cuvinte carnivore, / sa înalti temple de liane / prietenilor tai / goi de – atâta invidie. ” ( Cuvinte carnivore )
Ultimul mare popas pe care îl face poetul este cel printre instincte – erosul voluptuos – care serpuiesc în fata lectorului conjugând forme ale trecutului. Atributele feminitatii fecunda orizontul privirii pentru ca mai apoi sa se aseze în alte cuvinte de foc: “…picioarele din aur si placeri / […] / sprâncenele de la luna, / pleoapele de la floarea soarelui… ” ( Insomniile mâinii ) ; “ Înflacarati ca bujorii / sânii îi ard / ca doi ochi de vipera. / Coapsele, livezi de ciresi / gata de a fi culese ”. ( Simptomele iluziei )
Ramâne “ Cratere cu lacrimi ” o reusita nu numai a nuantelor ci mai degraba o reasezare dupa principii stabile a întregului univers, un modus vivendi a prezentului etern.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s