Anna Ungureanu, dirijoare a Corului Național de Cameră Madrigal: „Căutarea de sensuri noi, atât individual cât și în echipă este o provocare ce ne motivează puternic…”

Anna Ungureanu, dirijoare a Corului Național de Cameră Madrigal: „Căutarea de sensuri noi, atât individual cât și în echipă este o provocare ce ne motivează puternic…”

-Sunetele Madrigalului îmi sunt cunoscute din perioada copilăriei, atunci am avut privilegiul de a asculta în condiții oarecum precare un disc format vinil, apărut la Electrecord. Țin minte că, treptat, aveam să îl ascult din ce în ce mai des. Prima întrebare va fi dar una dificilă prin chiar puerilitatea ei: de unde vine misterul / inefabilul acestui palier sonor, marca Madrigalului?

-Maestrul Marin Constantin a visat și a urmărit mereu obținerea unor sonorități pure și clare. A combinat vocile angelice ale tinerelor fete cu cele bogate în armonice ale bărbaților. Geniul său s-a tradus mereu prin inflexiunile vocilor non-vibrato, sensibile, care, prin combinația coloristică vocală, ajungeau direct în sufletele ascultătorilor.  Astăzi, continuăm această linie cu ajutorul tehnicilor vocale specific madrigalești, prin antrenamentul constant al sensibilului colectiv.

-Schimbând registrul, la Bacău ne-ați oferit un recital de colinde. Datorită mijloacelor media, v-am văzut în următoarele zile concertând în diferite alte locuri, la același nivel al excelenței cu care ne-ați obișnuit. Asigurați-ne că emblema Madrigalului rămâne viabilă și pentru viitor. Care sunt proiectele mai apropiate sau mai îndepărtate? Eventuale înregistrări noi? Deși e o problemă de manageriat, v-aș ruga sa transmiteți mai departe gândul că ne-am dori Madrigalul și pe suport video. Vă aduceți aminte, la Bacău cel puțin, sala s-a dovedit neîncăpătoare…

-Corul Madrigal s-a dovedit a fi cel mai activ ansamblu coral cameral din Romania din perspectiva înregistrărilor sub bagheta Maestrului Marin Constantin. Ne-am propus ca în viitor să producem spectacole noi, cu diverse tematici, cu regie și costume special create, pe care să le prezentăm în toată țara și în turneele noastre din străinătate. Anul acesta, proiecte ambițioase și foarte îndrăgite de către formația noastră, cum ar fi muzica nordică, muzica românească contemporană și religioasă, precum și colinde, vor apărea și pe suport cd sau dvd.

-Cu eleganță, ați transmis căldura sunetelor dinspre cor spre sală. În ce măsură publicul poate deveni parte activă într-un concert?

-„O sală bună” se referă în primul rând la un spațiu adecvat din punct de vedere acustic, în care artiștii se simt confortabil pe scenă, însă „căldura sălii” depinde în mare măsură de public. În primul rând, când urcăm pe scenă și ne întâmpină o sală plină de spectatori, confortul psihic al artiștilor atinge cote optime. Dirijorul comunică prin formația sa cu publicul, stând cu spatele la acesta. Însă energia sălii vibrează continuu înspre scenă iar noi, artiștii, simțim din plin acest lucru. Entuziasmul aplauzelor, sensibilitatea ochilor, uneori înlăcrimați, comunică foarte clar starea interioară a publicului, este reacția acestuia la comuniunea prin frecvențele muzicii. Dacă reușim să sensibilizăm spectatorii, ei ne răspund imediat. Acest lucru ne încurajează să căutăm noi orizonturi și profunzimi ale sufletului uman. Pot afirma că este un schimb de energie și experiență cu valențe multiple ale sensibilului. Au existat multe momente în care am invitat publicul să cânte alături de noi. Au acceptat cu timiditate dar și cu bucurie provocarea, s-au simțit parte din Madrigal pentru câteva clipe. Cred în proiecte care implică publicul din ce în ce mai activ în desfășurătorul spectacolelor.

-De fapt, frumosul muzical este mai greu definibil, noțiunile fiind de cele mai multe ori insuficiente pentru a pătrunde esența acestei arte, situată parcă în afara timpului. Care ar fi secretul armoniei depline?

-Dincolo de explicațiile tehnice, muzicale și acustice, armonia deplină poate fi asemuită fericirii depline. Ea se realizează pentru scurte momente cu toate că este cautată în permanență. Pentru atingerea acelui moment, socotesc că este nevoie de o sincronizare aproape de perfecțiune a sensibilităților, aptitudinilor, performanței și participării tuturor artiștilor.

-Filozofia culturii vorbește în prezent despre o semiotică a golului… Câtă determinare şi câtă indeterminare există de-a lungul procesului artistic? Cum arată „interioarele” Madrigalului, cum arată „interioarele” Annei Ungureanu?

-Curiozitatea noastră, a madrigaliștilor, este declanșatorul tuturor demersurilor artistice. Căutarea de sensuri noi, atât individual cât și în echipă este o provocare ce ne motivează puternic, mai ales pentru faptul că, în procesul creației, noi avem șansa îmbogățirii spirituale. Acest drum înseamnă deopotrivă eliberare și împlinire artistică umană.

-Care considerați că ar fi cele mai importante trei atuuri pe care ar trebui să le aibă un tânăr dirijor? V-aș ruga să detaliați!

-A. Pregătirea profesională temeinică stă la baza carierei oricărui dirijor și include studii muzicale de înalt nivel. B. Dirijorul trebuie să fie un practicant permanent al muzicii. Ideal ar fi să cunoască cel puțin un instrument muzical, să cânte în orchestră / cor, să cunoască din interiorul formației nevoile și capacitățile profesionale ale membrilor, gândirea colectivă a acestora, pentru a putea colabora apoi cu ei din postura de dirijor. Este vorba despre înțelegerea fenomenului din interiorul lui, despre o cunoaștere a „instrumentului” sau sub aspecte tehnice, interpretative și umane. C. Trăsăturile de personalitate ale dirijorului, caracterul și educația sa, fac diferența între un dirijor și altul: pregătirea psiho-pedagogică, filozofia de viață, capacitatea de a fi un bun lider pe mai multe planuri (părinte, educator, conducător), calitățile de strateg și cele analitice, abilitatea de a recepta feed-back-ul și a se adapta rapid. Foarte important este să fie îndrăgostit de meseria sa și de muzică în general.

-Familia celor care au avut bucuria de a ține bagheta Madrigalului echivalează cu un club select. Ce semnifică o asemenea postură în cariera pe care v-ați propus-o?

-Să ții bagheta celui mai important și mai titrat cor cameral românesc din toate timpurile este ceea ce cred că și-ar dori orice dirijor. Ce mă face și mai mândră este faptul că timp de 9 ani am avut ocazia să învăț, să cânt și să dirijez sub îndrumarea directă a Geniului, în atelierul său numit „Madrigal”. Comunicând aproape zilnic cu Marin Constantin, am putut să fur din energia, cunoștințele, pasiunea sa și să mă „molipsesc” de neliniștea cu care Maestrul a căutat mereu perfecțiunea sonoră. Este o onoare că sunt membru al acelui club select despre care vorbeați dumneavoastră.

-Spuneți-ne câteva cuvinte despre un proiect drag dumneavoastră, Cantus Mundi.

-Cantus Mundi este astăzi Program National sprijinit de către Guvernul României. Inițiat în anul 2011 de către dirijorul de talie internațională Ion Marin și susținut de Corul Madrigal, acest program de integrare socială prin cântul coral susține mai multe sute de coruri pe întreg teritoriul țării. Scopul programului este formarea și susținerea unui număr cât mai mare de coruri de copii și de dirijori de cor. Pentru asta, specialiștii Corului Madrigal au definitivat un program de workshop pentru dirijori de cor și îl susțin peste tot în țară. Tot programul este gratuit. Mii de copii au cântat deja în cadrul programului în diferite evenimente de ținută pe scene importante, alături de Corul Madrigal, apărând la TVR, care este partenerul nostru de nădejde și care ne promovează. Ideea este că, respirând împreună în timpul cântatului, copiii realizează că sunt egali, indiferent de locul și mediul social din care provin sau de starea lor de sănătate. Muzica îi învață beneficiile cooperării.

-Vă rog să ne vorbiți puțin despre rezistența prin muzică într-o societate care pare să își fi pierdut reperele. Vocea a fost „primul instrument” pe care omul l-a folosit în încercarea de a-și recupera starea arhetipală…

 

-Societatea se schimbă în general. Este normal. Legea cererii și ofertei este prezentă în toate domeniile, iar arta nu face excepție. Cei mai mari artiști au găsit întotdeauna modalitatea de a îmbina cerințele societății, construindu-și simultan un stil interpretativ care să promoveze valori autentice și care să respecte, în același timp, personalitatea lor artistică. Ne găsim într-o perioadă de confuzie, în care societatea își caută reperele. Ca artiști, ne adaptăm și încercăm ca, prin promovarea cât mai directă și clară a mesajului nostru muzical, să oferim modele reale și valoroase pentru români.

 

-Vă mulțumesc pentru amabilitatea de a fi purtat această discuție! Am păstrat pentru final o curiozitate aproape personală: la ce concerte o regăsim pe Anna Ungureanu, atunci când nu se află în postura de dirijor?

-Îmi plac teatrul, dansul contemporan, jazzul, folclorul autentic. Îmi plac toate trupele, formațiile, cântăreții care au reușit ca prin hiturile și șlagărele lor să transmită emoție de-a lungul timpului. Rămân însă îndrăgostită de muzica clasică instrumentală și vocală.

interviu realizat de Marius Manta

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s