O incursiune în gravura contemporană est-europeană

Grație Oanei Marian, studentă la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, am aflat lucruri frumoase legate de expoziția ce avea să fie vernisată la Cluj, pe 4 noiembrie 2016 – A journey through slavic prints. Facebook-ul și-a făcut datoria și m-a convins prin doar câteva imagini să nu stau prea mult pe gânduri. Zis și făcut – urma să mă bucur de un proiect cu totul aparte! Nefiind chiar un cunoscător „cu patalama” într-ale elementelor de grafică ori a tehnicilor de gravură, am apelat la cei care au organizat evenimentul pentru un „ghidaj” profesionist.

Socotesc că e nimerit să rețin ceva din micul istoric al Galeriei Visual Kontakt. Am aflat de la Gabriel Miloia, președintele galeriei, că Visual Kontakt a apărut pentru a le oferi tinerilor artiști un loc în care să își asume nestingheriți proiectele. Cum se întâmpla mai peste tot în țară, la început, organizațiile erau puține și sărace. În cele private, criteriile erau comerciale, cu compromisurile de rigoare. Unele  nu puteau acoperi nici întreținerea spațiilor; îngrădirile mergeau până la absurdul de a interzice artiștilor să bată cuie în pereți. În majoritatea organizațiilor publice, sprijinul se dobândea în baza clientelei și a compromisului politic. Cât despre curatori, aceștia încă nici nu existau iar puținele încercări se orientau nu spre a prezenta concepte, ci spre a ilustra ideologii. Azi, chiar dacă lucrurile sunt în mare parte la fel, posibilitățile artiștilor de a circula dintr-o țară într-alta sunt mai dezvoltate, drept pentru care „Am vrut un loc în care artiștii să facă artă, curatorii să curatorieze iar compromisurile și ne-asumările să nu existe. Faptul că ne-am dezvoltat e semn că am avut dreptate”. Dinspre același Gabriel Miloia am mai reținut câteva momente în dezvoltarea întregului concept: „La început am expus proiecte. Apoi am creat un program curatorial, numit laborator, și unul de rezidențe artistice. Am înființat revista „Samizdat” și proiectul „Mazipos”, gândit să ofere organizațiilor de artă sărace posibilitatea de a expune, gratuit, artiști și lucrări contemporane din toată plumea. Tot din Visual Kontakt face parte proiectul „Muian”, pe care îl conduc eu însumi. Anul acesta vom deschide o rezidență de gravură și un program de terapie prin artă pentru copii autiști. Sper ca, în viitorul apropiat, să ne putem aventura și într-o zonă muzeografică. Visual Kontakt s-a înființat pentru că îmi place arta și sunt dispus să îi susțin pe cei care simt la fel, fie că îi interesează creația, curatoriatul, istoria artei sau funcțiile ei auxiliare”.

Reîntorcându-mă… expoziția de gravură contemporană a adus laolaltă nume mai ales din spațiul est-european. În lista completă a lucrărilor figurează Desislav Gechev, Marin Gruev, Peter Velikov, Hristo Kerin, Zoran Mise, Pavel Celkoski, Goran Trickovski,  (Bulgaria), Przemysław Tyszkiewicz, Christopher Nowicki, Sebastian Łubiński, Aleksandra Czudżak, Julita Nowosad, Kasia Julia Głód, Adam Kopiec, Kalina Szymkiewicz, Gabriela Gorączko (Polonia), Milan Bauer, Günter Hujber, Zdenek Janda, Jan Hísek, Petr Minka, Pavel Hlavatý, Eva Hašková, Marina Richterová, Oldřich Kulhánek (Cehia), Eugenia Timoshenko, Roman Sustov, Juri Jakovenko (Belarus), Dušan Kállay, Kamila Štanclová, Marián Oravec, Peter Augustovič, Igor Piačka, Dušan Polakovič, Peter Kľúčik (Slovacia), Konstantin Kalinovich, Alexej Fedorenko, Oleg Denysenko (Ucraina). Curatorii Rada Niță și Liviu Bulea s-au dovedit întru totul inspirați, întrucât artiștii la care s-a apelat au făcut dovada atât a unei dibăcii tehnice, cât și a unor cunoștințe trans- / multi- disciplinare, cu puncte de plecare semantică în lumea arhetipurilor. În fapt, expoziția de gravură a fost plănuită cu mult timp înainte. Rada Niță mi-a declarat că aceasta avea să prindă contur odată cu finalizarea tezei de doctorat – “Gravura intaglio contemporană în țările slave. Ipostaze ale fantasticului”. În realizarea acesteia un rol important i-a aparținut lui Karel Scherezer, promotor entuziast al gravurii contemporane, care a susținut generos cercetarea prin cărți-albume legate de fenomen (în editarea cărora a fost implicat), prin lucrări de gravură dăruite și prin intermedierea unor contacte artistice. Călătoriile în parte academice pe care le va întreprinde Rada Niță i-au dat șansa să cunoască „alți artiști și colecționari, să intru în câteva ateliere și să primesc alte gravuri. Pe lângă lucrările ce provin din colecția mea, figurează câteva gravuri trimise de unii artiști anume pentru această expoziție, inițiată de Liviu Bulea la Visual Kontakt. Împreună cu el am făcut selecția și am stabilit concepția. Astfel, două săli sunt dedicate ex librisului și una gravurii cu temă liberă”.

Personal, am fost realmente încântat de posibilitățile contemporane ale acestei maniere de a potența artefactul. E cert, „gravura contemporană slavă este realmente un fenomen. O dovedește faptul că expoziția prezintă un imaginar coerent fantastic, care reunește, altfel, lumi foarte personale și unice, adesea pline de umor și de poezie. Un element aparte în interiorul acestui tip de gravură îl reprezintă interesul pentru insolit și bizar, de multe ori însoțit de o notă de narativitate” (Rada Niță).

Mi-aș dori cât mai grabnic o reîntâlnire cu asemenea „decupaje” de mentalitate, ce dimpreună circumscriu ultimele decenii ale gravurii est-europene, sub misterioasa formulă a palimpsestului. De ce nu, A journey through slavic prints – expoziție cu caracter permanent?

 

Marius Manta

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s