Oana Gheorghe – „Anatomia unei îmbrățișări”

O cunosc pe Oana Gheorghe de ceva timp, e drept, nu foarte bine, însă suficient pentru a-mi fi dat seama că este unul dintre acei oameni care trăiesc din plin în cultură, dezinteresați de faimă ori premii literare. Nu rămâne închistată în mode literare, nu e interesată de apartenența la grupări ce își vor fi impus deja blazonul în peisajul contemporan. Sunt poate paradoxale asemenea afirmații la debutul în volum, însă am întrevăzut de la început o delicatețe aparte ce îi acompaniază curiozitățile creatoare – ne amintim, primii pași asumați pe de-a-ntregul se suprapun cel mai probabil peste coloanele tipărite, cu ani în urmă, în revistele băcăuane „Ateneu” și „Plumb”. Interesant rămâne de urmărit și un alt palier care interferează cu versurile propriu-zise, mai precis o dragoste mărturisită (cumva implicit!) pentru formulele scurte ale poeziei nipone și arta fotografică. Prezentă la varii expoziții, vernisaje, lansări de carte, promotor al unor evenimente culturale printre care lecturi publice și workshopuri, Oana Gheorghe a prefațat axiologic „anatomia unei îmbrățișări”.

Lipsindu-i artificiile stilistice supralicitate, fără un plus de dramatism desuet atât de prezent aici și acum, discursul poetei rămâne clar, atât cât îi îngăduie tema-umbrelă a volumului. Sentimentul de iubire echivalează cu trăirea autentică, trăire ce presupune – cum altfel? – și evadarea din conveniență. Sufletul arde parte din etape, grație unei libertăți (semnalată prin metafore și alegorii) ce se dorește a fi obținută cu orice preț: „am furat libertatea/ și am ascuns-o într-o dimineață de duminică/ am furat mai întâi secunde/ apoi ore/ apoi zile întregi/ lacomă din dorința de a fi eu/ până la ultimul cuvânt” („libertate”) sau „caii sălbatici/ nu-i chemi cu jăratec/ caii sălbatici se leagă/ cu smirnă, tămâie și mir…” („e anotimpul păsării albe”). Tonul ultimativ din „dă drumul cailor tineri”, „dă drumul păsării albe” însoțește subteranele tuturor textelor. În definitiv, pentru un ochi antrenat, poezia Oanei Gheorghe e una optimistă, structurându-și înțelesurile de profunzime de-a lungul unor motive care circumscriu imaginea zborului – devenirea este una ascensională, racordată cu tainele dintâi și din urmă ale universului. Călătorul, visul, marea, îngerul și multe altele înving mecanica dură a unui univers goth: „numai am ochi/ nu mai am sprâncene/ părul mi-a căzut/ unghiile exfoliate, negre și coroiate/ pielea ridată desprinsă de pe mușchi și oase/ statura încovoiată își târâie umbra// se plimbă noaptea pe străzile pustii/ sub lumina străvezie a becurilor/ hainele murdare și rupte de atâta drum// ce hâdă creatură mi se arată într-o băltoacă?” („Îngerul a strigat”). Dincolo de Zid, poezia devine însăși iubire iar fețele de granit devin o amintire grotescă: „când sunt lângă tine poezia tace/ se răsfiră între noi precum razele soarelui prin perdea,/ dimineața// când ești departe de mine poezia strigă/ din adâncul meu/ de parcă alinarea ei/ ar vrea să umple spațiul dintre noi// ne cunoaște bine/ ne iubește atât de mult// tot ce-i rămâne sunt cuvintele/ nu toate,/ doar cele care ar putea umple o tăcere” („când sunt lângă tine”).

Tristețea unei lumi văduvite de duminica creației poate fi alungată doar prin recuperarea celui mai profund sentiment uman: „sunt eu/ dincolo de tine/ și dincolo de mine ești tu/ trecător// aproape că tu ești tu/ între mine și astăzi// de aceea fug/ mi-e teamă să te privesc/ ca și cum ar fi pentru ultima oară” („între respirații”).

Sub forma unei confesiuni totale, mereu în proximitatea celuilalt, deloc în glumă, poezia Oanei Gheorghe ne arată pentru încă o dată că dragostea e cea mai sănătoasă boală, cale unică de a reinstaura frumusețea edenică, de revenire spre un reper bine fixat, la un „acasă” rememorat nostalgic: „de câte ori m-am îndepărtat de poezie m-am rătăcit/ aici sunt condamnată să visez/ aici îmi cresc aripi” („drumul de întoarcere”).

 

Marius Manta

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s