Jan Zeleny, creatorul „Mashinky”: „Inamicul cu care te afli în război e chiar dorința ta de a te apropia de perfecțiune, poate chiar de un anume tip de eleganță”

Preambul

Cehii și-au dat seama de importanța „virtualului” cu mult înaintea noastră. Companii de soft ori de video gaming au lansat titluri care s-au bucurat instant de aprecierea publicului din întreaga lume. Cu o altă ocazie, poate ar fi nimerit un material despre toată această industrie. Deocamdată, mă opresc la Jan Zeleny, creatorul unui joc care a trecut deja de stadiul de „promisiune”, devenind cel puțin pentru cei de la Steam și câteva mii de susținători, o adevărată certitudine. Mashinky e ceea ce se numește un joc open world cu subiect feroviar, care aduce în același loc un discurs cât se poate de coerent. Se știe, realizarea unui asemenea joc necesită resurse grandioase, consumând ani de zile, însă pe de altă parte, odată „ieșit”, jocul poate sta pentru decade în topurile de specialitate. Eu pariez pe Jan Zeleny, un tânăr minunat, cu o imaginație debordantă și cu un simț al esteticului deosebit.

 

Jan Zeleny, creatorul „Mashinky”: „Inamicul cu care te afli în război e chiar dorința ta de a te apropia de perfecțiune, poate chiar de un anume tip de eleganță

 

  1. Dragă Jan Zeleny, sunt bucuros pentru că am această oportunitate de a purta un dialog cu referire la unul dintre cele mai interesante discursuri din lumea jocurilor video. De s-ar putea, câteva cuvinte legate de începuturi.

Sigur, și eu sunt bucuros că putem discuta despre Mashinky, mulțumesc la rândul meu pentru posibilitatea de a împărtăși diferite gânduri cititorilor dumneavoastră. Începuturile se leagă firesc de perioada copilăriei, atunci când mergeam realmente mult cu trenul, totodată obișnuiam să am în atenție jocuri precum Transport Tycoon Deluxe, Railroad Tycoon 2 etc. Câțiva ani mai târziu, eram deja în postura de a încerca să găsesc „succesori” acestor titluri de referință. Și, cum eram tânăr și naiv, am luat hotărârea de a-mi construi propriul joc. În primă fază am fost interesat de a aduce în același loc ideea din Tycoon cu o grafică 3D la zi, însă cu timpul totul a evoluat grație provocărilor pe care le întâlneam. În clipa de față consider că jocul poate fi considerat a fi de sine stătător, firește, fără a uita  influența jocurilor deja menționate.

  1. Dacă încercăm să nu vedem toată această aventura împachetată într-un business – te-aș întreba care e publicul țintă pe care îl ai în vedere, e unul de nișă sau main?

E o întrebare într-adevăr bună! Mai întâi, am început să concep jocul pentru un anume public, gândindu-mă la cei care jucaseră titlurile mai sus amintite, la cei care aveau disponibilitatea așadar de a sări înapoi către copilărie. Însă totodată am adăugat din start câteva opțiuni pentru a-l face cu mult mai atrăgător. Apoi, mi-am dat seama că mi-ar plăcea să mă adresez și tinerilor de azi. Mulțumită acestor două coordonate, mă gândesc că Mashinky ar putea să îi atragă deopotrivă pe cei de șase ani, cât și pe cei de peste cincizeci, singura condiție ar fi să iubească domeniul căilor ferate.

  1. Imaginea-metaforă girată de jocurile railway este una deosebit de bogată: avem Trainz, Railway Empire, Railroad Corporation, Sid Meiers Railroads și bineînțeles, nu în ultimul rând, simulatorul celor de la Microsoft. Pe de altă parte, industria aceasta e într-o continuă dezvoltare – se așteaptă apariția unui joc ambiental precum Train Station Renovation. Dincolo de toate acestea, mie mi se pare că Mashinky ține de un tip de provocare cu totul diferit – te conduce clar către era Tycoon. Am înțeles deja că am dreptate…

Sigur, absolut! Mashinky a găsit propria cale de a combina grafica modernă 3D și isometria 2D inspirată de la jocurile clasice, chiar jocurile boardgame, așa zis „de societate”. În plus, are propriul său „sistem economic”, asigurându-i o anumită complexitate. Mi-am dorit să realizez și un joc relaxant, așa încât poți oricând urca în cabina unei locomotive și parcurge distanțe fără a te teme că nu știu ce cronometru te-ar putea opri.

  1. Astăzi, a așeza cu strictețe maximă un joc într-o anumită categorie pare să fie o misiune dificilă. Citeam undeva că în mod intuitiv am putea considera jocurile de strategie ca fiind descendente din jocurile ce aveau altădată drept subiect războiul, implicit resemantizăm termenul de strategie… Presupunând acum că Mashinky conține în bună parte și o formulă apropiată strategiei, aș întreba: al cui război îl poartă în spate?

Ei, nu am gândit niciodată în termenii aceștia dar hai să încercăm acum: consider că inamicul cu care te afli în război e chiar dorința ta de a te apropia de perfecțiune, poate chiar de un anume tip de eleganță. Jocul te lasă la un prim nivel să unești două puncte pe hartă și cu asta basta. Curând însă, vei realiza că e cu mult mai interesant să construiești mai multe linii, să le așezi într-un sistem coerent, să adaugi semnale feroviare specifice. Aproape instant apar noi provocări, direct proporționale cu domeniile de activitate – iar totul se schimbă într-un sistem care ar trebui să fie subordonat ideilor de simetrie, originalitate, complexitate și utilitate.

  1. Mashinky vehiculează foarte multă informație, se regăsesc momente din istoria universală, dar și material feroviar punctual. Nu trebuie să îmi răspunzi politicos, dar te-ai gândit să introduci și locomotive românești?

Sunt multe țări precum România, Anglia, Germania, Statele Unite, Cehia, Rusia și încă multe altele, în care trenurile sunt deosebit de populare și reprezintă un mijloc de transport de tradiție. Da, visez să adaug seturi de locomotive și vagoane reprezentative, pe care utilizatorul să le aleagă după bunul său plac. Apoi, parcă realizez că îmi va fi foarte greu să fac asta cu bugetul de care dispun, prin eforturile unei echipe extrem de mici pe care o am la dispoziție. Grație sistemului Steam, am văzut că sunt deja câțiva graficieni care au adăugat peste cincizeci de mod-uri, ceea ce mă face să fiu extrem de fericit pentru că există deja o comunitate la care nici nu visasem.

  1. Ce rol au jucat cumpărătorii în deciziile luate, poate chiar în realizarea jocului? Ai putea preciza măcar o situație în care să fi schimbat ceva după o sugestie primită?

Au existat chiar mai multe situații de felul acesta. Să vă relatez una de care îmi aduc aminte cu drag. Acum ceva timp, jucătorii mi-au semnalat că își doreau un buton special pentru „fluieratul” trenurilor. Mi-a plăcut ideea asta și am implementat un întreg sistem, inclusiv ceva achiziții Steam. Comunitatea a reacționat extrem de pozitiv, postând inclusiv filmulețe cu un tată care juca Mashinky, stând lângă băiatul său extrem de mic dar care se bucura de fiecare dată când auzea sunetul locomotivei. Sunt multe situații de felul acesta, inclusiv sugestii legate de anumite locomotive, semnale luminoase ș.a.m.d.

  1. Se pare că Mashinky dă naștere la o lume deschisă, a tuturor posibilităților. Societatea contemporană trăiește vremuri deja post-postmoderne. Crezi că jocul e oarecum legat de realitatea aceasta a societăților transfrontaliere care se află mereu în schimbare? Am putea vorbi chiar de o simbolistică aparte?

Cred că toată treaba aceasta railway reprezintă un ceva care leagă orașe și țări nu numai în lumea reală, dar în special în lumea virtuală, cât timp observăm că sunt atâtea și atâtea comunități care împărtășesc același subiect de interes. Apoi, jocul nu are neapărat seturi de tren cu specific național, mai degrabă include „motoarele” cele mai cunoscute din întreaga lume, oamenii recunoscându-le indiferent de zona unde se află.

  1. Probabil cea mai dificilă, neplăcută întrebare s-ar lega de data oficială a lansării jocului. Acesta se află, ce-i drept, în portofoliul celor de la Steam… Aș mai întreba și dacă ai în vedere variante cross-platform?

Nu aș vrea să insist cu o asemenea direcție, legată de multi-platform. Ceea ce este cel mai important pentru mine acum este să termin pe deplin jocul și eventual să am în vedere opțiunea multiplayer. Odată ce jocul își va întâlni forma finală, incluzând automobile, avioane – probabil cam încă câteva luni bune – mă voi gândi și la mai multe platforme.

  1. Iei în considerare și publicarea fizică a jocului, eventual o ediție specială pentru colecționari? Personal, aș fi deosebit de interesat să am un ghid oficial printat, care să conțină artwork-ul adițional.

Sigur, am în vedere toate aceste opțiuni, îndeosebi cele legate de fanii jocului. Am câteva idei pe care le-am discutat deja cu cei care vor distribui jocul – însă, încă o dată – cel mai important rămâne să duc până la capăt jocul însuși.

  1. Presupun că dialogul acesta nu a fost purtat doar pentru un joc, ci mai degrabă îmbracă o declarație de iubire față de tot ceea ce are legătură cu domeniul feroviar. Hai să mai facem câțiva pași înapoi în copilărie…

Aș fi extrem de fericit dacă aș putea ca prin jocul acesta să îi readuc pe mulți, măcar pentru câteva ore, într-un univers al bucuriei. Dacă Mashinky va reuși să facă asta, vă rog pe toți să îmi împărtășiți bucuria pe care o trăiesc la rândul meu. Acest feedback pozitiv venit din partea „comunităților” e ceea ce mă impulsionează pe mai departe…

  1. Mulțumesc încă o dată pentru această scurtă discuție, sper ca viața jocului să fie lungă, presărată cu momente de bucurie, idei noi și provocatoare!

Mulțumesc la rândul meu pentru tot! Voi fi pe mai departe legat de tot acest proiect. Totodată, voi fi mai mult decât bucuros dacă voi vedea lumea urmărindu-mi munca pe facebook, twitter, discord, dar mai ales jucând propriu-zis Mashinky, astfel ducându-l spre un nivel de tycoon la care altădată doar puteam visa.

 

Marius Manta

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s